دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

این 5 هزار نفر (2)

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵ ق.ظ

در خصوص مافیای کنکور مشکل اصلی این نیست که موسساتی هستند که از تقاضای ورود به دانشگاه درآمدهای هزار میلیاردی کسب می‌کنند. خسارت اصلی این است که محتوای تستها و درس‌های بی‌فایده‌ ذهن و جان نوجوانان را نابود می‌کند و آنها را از تجربة زندگیِ اصیل محروم می‌کند.  این 5 هزار نفر در تعیین و تدوین محتوای درسها چه نقشی دارند؟ نقش این 5 هزار نفر در تعیین محتوا و روش دروس آموزش و پرورش همیشه مستقیم نیست. وقتی هدف دانش‌آموزان این است که به دانشگاه بیایند، پس مطالبی که می‌آموزند باید مطابق با چیزی باشد که در ذهن این 5 هزار نفر است. بنابراین آنچه این گروه اقلیت می‌دانند الگوی نهایی است و سالهاست ذهن میلیونها دانش‌آموز بر اساس این الگو تنظیم می‌شود. آموزش و پرورش تا زمانی که زیر سایة این 5 هزار نفر است هیچ تحولی را تجربه نخواهد کرد. کلاسها از دبستان تا دکتری با محتوا و روش این 5 هزار نفر مدیریت می شود.

در ذهن این 5 هزار نفر چیزهایی هست که  اگر درست هم باشد، دهه اش گذشته است. اما نسل جدید هنوز مجبور هستند از دبستان تا دکتری همین چیزها را حفظ کنند و یاد بگیرند. فقط به این دلیل که صدور مدرک و آیندة شغلی جوانان به دست این گروه است. آنچه در تست‌های کنکور آموزش داده می‌شود دقیقا چیزی است که در ذهن این 5 هزار نفر نقش بسته است. با اینکه بیشتر این چیزها هیچ نقشی در حل مشکلات فردی و اجتماعی نسل جدید ندارد، اما هنوز نمرة مدارک تحصیلی و جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد با معیار همین اطلاعاتی که در ذهن این 5 هزار نفر است تعیین می شود. بنابراین هر تحولی در جامعه مشروط به این است که تحولی در ذهن این 5 هزار نفر رخ دهد.

 اما اهل دانشگاه می دانند که این 5 هزار نفر تا چه اندازه در برابر بازنشستگی مقاومت می کنند و تا چه اندازه وسواس دارند که جانشینی برای خود انتخاب کنند که از نظر ذهنی تکرار خودشان باشد. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۲۴
رضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی