دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

تردید بین دو رشتة فلسفه و فلسفه علم

يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶ ب.ظ

سوالات دانشجویی در خصوص رشته فلسفه علم

 

سوال1: برای دورة کارشناسی ارشد از بین دو شاخة فلسفه و فلسفة علم کدام اولویت دارند؟

سوال 2: آیا دانشجویانی که فیزیک و ریاضی نمی دانند می توانند در کارشناسی ارشد فلسفه علم قبول شوند و اگر قبول شوند آیا در طول دوره آموزشی محتوای درسها برای آنها مشکل نیست؟ 

پاسخ سوال 1:

به نظر من همانگونه که اکنون دیگر رشته علم بی معناست و هیچ دانشگاهی حاضر نیست دوره کارشناسی ارشد علم برگزار کند، رشته فلسفه نیز به تدریج باید به شاخه های تخصصی تقسیم شود.  لذا همیشه به دانشجویان سفارش می کنم که یکی از رشته های مضاف را انتخاب کنند. الان در کشور ما رشته هایی مانند فلسفه دین، فلسفه اخلاق و فلسفه علم و ...  وجود دارد. در انتخاب هر یک از این رشته ها باید امکان قبولی و علاقه خود را لحاظ کنیم. 

رشته فلسفه شاخه های بسیار گسترده ای دارد و برای دورة کارشناسی ارشد که چهار ترم طول می کشد رشته مناسبی نیست. دوره کارشناسی ارشد بسیار محدود است و بهتر است در صورت امکان برای این دوره یکی از شاخه های مضاف فلسفه را انتخاب کنیم. دانشجویانی که برای ارشد یا دکتری  قرار است فلسفه بخوانند اغلب به دلیل گستردگی مباحث دچار سردرگمی می شوند. آنها نمی دانند یونان کار کنند یا قرون وسطی یا دوران جدید و معاصر. گاهی هم اصلا بین فلسفة اسلامی و غرب در تردید می مانند. در کلاسها و پایان نامه های آنها از موضوعات مختلفی مانند متافیزیک، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست و فلسفه دین بحث می شود و گاهی شکایت می کنند که در کل دوره  از هر فیلسوفی چند مفهوم و چند مطلب سطحی شنیده اند. لذا نوعی آشفتگی ذهنی و نا امیدی در آنها ایجاد می شود. 

از نظر آمار نیز رشته های مضاف موفقترند. به عنوان نمونه در کنکور دکتری سال 92 دانشجویان کارشناسی ارشد فلسفه علم اصفهان بیش از دو رشته فلسفه غرب و منطق قبولی داشتند. با اینکه رشته کارشناسی بیشتر آنها فلسفه نبوده است. 

 

سوال 2: آیا دانشجویانی که فیزیک و ریاضی نمی دانند می توانند در کارشناسی ارشد فلسفه علم قبول شوند و اگر قبول شوند آیا در طول دوره آموزشی محتوای درسها برای آنها مشکل نیست؟ 

پاسخ:

در دانشگاه اصفهان بیشتر دانشجویانی که در فلسفه علم قبول می شوند از رشته های فنی و علوم پایه هستند. البته شاید تقاضای این دانشجویان نیز برای رشته فلسفه علم بیشتر باشد. به هر حال دانشجویان فلسفه اگر روی زبان منطق و فلسفه سرمایه گذاری کنند امکان قبولی دارند . در طول دوره نیز بخشی از درسها فلسفی است و این درسها برای دانشجویان فلسفه ساده تر است. آنها برای پایان نامه نیز می توانند موضوعی انتخاب کنند که به فلسفه علوم انسانی مربوط باشد.

بخشی از دروسی که در کارشناسی ارشد فلسفه علم ارائه می شود به طور طبیعی  برای دانشجویانی که کارشناسی آنها علوم انسانی است مشکل است. اما اگر کارشناسی ارشد فلسفه علم را گروههای فلسفی ارائه کنند برای دانشجویان فلسفه مشکل کمتری وجود دارد. چون بیشتر بر جنبه های فلسفی بحث تکیه می شود. اما اگر این رشته در گروههای فیزیک ارائه شود اغلب به منابع فیزیکی و ریاضی ارجاع داده می شود و پاس کردن برخی درسها برای کسانی که از رشته های علوم انسانی آمده اند مشکتر است. بنابراین توصیه من به این دسته از دانشجویان این است که اگر به فلسفه علم علاقه مند هستند دانشگاههایی را انتخاب کنند که گروه فلسفه رشته فلسفه علم را راه اندازی کرده است.  

نظرات (۲)

سلام آخرین رتبه های قبولی فلسفه علم در دانشگاه اصفهان رو میفرمایید ؟؟
پاسخ:
سلام
معمولا بین 50 تا 60 بوده اند.
اما تا زیر صد احتمال قبولی روزانه هست.
بالای صد هم قبولی شبانه داشته ایم.
سلام ممنونم قبول شدم🌸🌸🌸
پاسخ:
تبریک با آرزوی موفقیتهای بعدی برای شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی