دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

این 5 هزار نفر (1)

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۰۲ ب.ظ

آمار وزارت علوم نشان می‌دهد 5 هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها استادتمام (فول پرفسور) هستند. این 5 هزار نفر که در دهة شصت و هفتاد و با معیارهای آن دوران جذب شده‌اند در طول سه دهه در کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که تولید کرده‌اند تقریبا در خصوص تمام موضوعات قابل تصور سخن گفته‌اند. اما جالب است که این 5 هزار نفر در مورد خودشان هیچ موضوع یا پرسشی را مطرح نکرده‌اند و اکنون در خصوص هویت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این 5 هزار نفر هیچ مقاله یا کتاب یا پایان‌نامه‌‌ای یافت نمی‌شود. در واقع این 5 هزار نفر تنها گروه اجتماعی هستند که نه تنها نقد نشده‌اند، بلکه نقد آنها تابوست. (به عنوان نمونه وقتی از مشکل آقازاده‌های مسئولین دولتی سخن به میان می‌آید، هیچ اشاره‌ای به آقازاده‌های این 5 هزار نفر نمی‌شود.)

در حالی که این 5 هزار نفر بیش از سایر مدیران جامعه در ساختن جامعه نقش داشته و دارند. نقش این گروه در مدیریت جامعه، محدود به پست‌های حساس مدیریتی که در طول این چند دهه داشته‌اند نیست. نقش اصلی آنها این است که با مدارکی که صادر می‌کنند جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه را مشخص می‌کنند و  بیشتر مدارکی که توسط آنها صادر می‌شود جعلی است. یعنی بیشتر کسانی که مدرک کارشناسی اقتصاد دارند در واقع کارشناس اقتصاد نیستند و بیشتر کسانی که دکترای اقتصاد دارند توانایی تدریس و تحقیق در این رشته را ندارند. این مطلب در مورد مدارک سایر رشته‌ها نیز صدق می‌کند و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال دارد. (حتی امثال خاوری با مدرک و امضاهایی که از این 5 هزار نفر دارند استخدام می شوند. او بدون این امضاها امکان نداشت وارد سیستم بانکی شود.)

مشکل دیگر این است که در حاشیة محیط کار این 5 هزار نفر مافیای کنکور و مافیای فروش مقاله و پایان‌نامه شکل گرفته است و در خصوص نقش این گروه در تشکیل این دو مافیا داده‌های آماری روشنی وجود ندارد. البته ارتباط غیر مستقیم این 5 هزار نفر با فروشندگان مقاله و پایان‌نامه قابل انکار نیست. چون سالهاست که تقریبا هر پایان‌نامه‌ای که به جلسة دفاع وارد می‌شود، نمرة قبولی می‌گیرد. در حالی که اگر مقالات و پایان‌نامه‌ها با معیارهای علمی و به گونه‌ای جدی و تخصصی ارزیابی می‌شدند، بازار فروش مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های جعلی رونق نمی‌گرفت. از سوی دیگر بیشتر دانشگاه‌های غیر انتفاعی توسط همین 5 هزار نفر تاسیس شده است. بنابراین بخش زیادی از سود مدارک و پایان‌نامه‌های جعلی به طور مستقیم به همین گروه تعلق می‌گیرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۲۳
رضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی