دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

برهان تنظیم

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵ ق.ظ

در برهان نظم به تغییر ساختار جهان توجه نشده است. ساختار جهان ثابت نیست. چون صفات موجودات مدام در حال تغییر است. اما در هر لحظه از زمان هر تغییری که در یک گوشة جهان رخ می‌دهد، سایر بخش‌ها نیز به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که فروپاشی رخ نمیدهد و به عنوان نمونه حیات در زمین حفظ می شود.

در هر لحظه از عمر جهان احتمال تحقق نظم کنونی یک درصد یا یک هزارمِ درصد نیست و به صفرهایی غیر قابل شمارش نیاز است تا میزان ضعف این احتمال را بیان کند. اکنون اگر در کنار نظم به تغییر نیز توجه شود به یک تنظیم دائمی نیاز است. این تنظیم دائمی و لحظه ای  چگونه می‌تواند تصادفی باشد؟ کسانی  این تنظیم لحظه به لحظة جهان را تصادفی می‌دانند که وقتی یک کوزه را در خاک پیدا می‌کنند نمی‌پذیرند که هنگام وقوع سیل یا توفان مواد سازندة این کوزه به گونه‌ای تصادفی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و این کوزه به طور تصادفی به وجود آمده است. اما اگر ترکیبی مانند یک کوزه کار یک موجود آگاه است، آیا این تنظیم دائمی جهان می‌تواند تصادفی باشد؟ برهان تنظیم اثبات تدبیر دائمی جهان است و بنابراین به تصویر خدای ساعت ساز ختم نمیشود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۲۴
رضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی