اصل صرفه جویی با اینکه بیانی از نهیلیسم است اما اغلب به عنوان مبنای نهیلیسم تلقی شده است. به عنوان نمونه کوهن در کتاب ساختار باور به وجود طبیعت ثابت مفروضی را که وجودش جدای از پارادایمهای متغیر است، با مضمون این اصل در تناقض میبیند و مینویسد: «لاوازیه طبیعت را در نتیجة کشف اکسیژن به گونهای دیگر میدید. و با توجه به فقدان هر نوع دسترسی به آن طبیعت ثابت فرضی که وی «به گونهای دیگر میدید» اصل صرفهجویی ایجاب میکند بگوییم که لاوازیه پس از کشف اکسیژن در جهان متفاوتی کار میکرد.» او در اینجا با تکیه بر تیغ اکام فرض جهان ثابت جدای از پارادایم را زائد تلقی میکند و پیشنهاد میکند برای هر پارادایمی جهان متفاوتی را فرض کنیم. فایرابند در نقد این بخش از سخنان کوهن میگوید: «من نمیفهمم چگونه میتوان این طبیعت را با اصل صرفهجویی حذف کرد. این تقریبا استدلالی پوزیتیویستی است و تلاش روانشناسی ادراک در تبیین اینکه چگونه افرادی که پارادایمهای مختلفی را پذیرفتهاند جهان واحدی را به شیوههای مختلفی بازنمایی میکنند، بیمعنا میکند.» Feyerabend, 1995, 382.
مضمون اصل صرفهجویی که تیغ اکام نیز نامیده میشود این است که