دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

مجازات اعدام

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ

مجازات اعدام

آمریکا قاچاقچیان را قبل از اثبات جرم اعدام می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا:"به جای توقیف، طبق دستور رئیس‌جمهوری، آن را منفجر کردیم و دوباره هم اتفاق خواهد افتاد. شاید همین حالا هم چنین حادثه‌ای رخ دهد"
اینجا
و اینجا
این جمله در مورد قایقی با 11 سرنشین است که دولت آمریکا ادعا دارد قاچاقچی بودند. این شیوة قتل هیچ گاه اعدام به حساب نمی آید و در آمار اعدامهای دولت آمریکا ثبت نمی شود. اگر این افراد دستگیر می شدند و محاکمه می شدند و جرم آنها اثبات می شد، قتل آنها اعدام بود. اما این یازده نفر در هیچ دادگاهی محاکمه نشده بودند و جرم آنها اثبات نشده بود. در حال جنگ هم کشته نشدند. این قبیل قتلها در واقع اعدام بدون محاکمه و بدون اثبات جرم است.

این 11 نفر شهروند ونزوئلا بودند. اما پلیس آمریکا با شهروندان خود نیز رفتار مشابهی دارد و هر سال بیش از هزار نفر بدون محاکمه و فقط به این دلیل که احتمالا مجرم هستند و یا قصد انجام جرم دارند، اعدام خیابانی می شوند.  (هیچ  وقت هم اعلام نمی شود "چند هزار نفر گلوله می خورند و کشته نمی شوند"!.) شهروندان آمریکایی وقتی در خیابان بدون محاکمه اعدام می شوند در آمار اعدامها به حساب نمی آیند و فقط با عنوان  قربانیان خشونت پلیس از آنها یاد می شود. بنابراین زمانی که آمار اعدامهای کشورهای مختلف اعلام می شود، آمریکا رتبه ی خوبی دارد.

این رتبه ی خوب دلیل دیگری نیز دارد. در آمریکا قاتل را قصاص نمی کنند. در اسلام قصاص به عنوان یک حق برای بازماندگان مطرح است. منطق قصاص محافظت از جان انسانهاست. (و لکم فی القصاص حیات) حق قصاص از دو جهت بازدارنده است. نخست به دلیل اینکه هزینه ی زیادی است و انگیزه ی قتل را کاهش می دهد. دوم به این دلیل که بعد از قتل اختلاف خانواده ها و انتقامها را محدود می کند. همچنین در اخلاق اسلامی توصیه ی به عفو و گذشت شده است و بازماندگان اگر از قصاص چشم پوشی کنند، به اخلاق عمل کرده اند. بنابراین اعدام برای قصاص در واقع حکمی حکومتی نیست و درخواست بازماندگانی است که گذشت نمی کنند.
(نظام قضایی ایران معمولا چند سال قاتل را در زندان نگه می دارد و به شیوه های مختلف تلاش می کند رضایت بازماندگان را کسب کند. یکی از مسئولان یک بار گفته بود: اگر در هنگام اجرای حکم از بازماندگان می خواستیم که یک نفر از خودشان حکم را اجرا کند شاید انگیزه ای جدید برای گذشت و عفو ایجاد شود.)

 قصاص اعدامی است که به در خواست بازماندگان (شهروندان) انجام می شود و   به عنوان خشونت نظام قضایی ثبت می شود. آمریکا این حق را برای بازماندگان در نظر نمی گیرد و این بخش از اعدامها را نیز ندارد.

در آمریکا جدای از خشونت پلیس، سالانه چند هزار نفر نیز توسط جنایتکارها به قتل می رسند. (هیچ وقت هم اعلام نمی شود چند هزار نفر گلوله می خورند و کشته نمی شوند.) به یک پژوهش تجربی نیاز است تا مشخص شود اگر حکم قصاص وجود داشت چند درصد از این قتلها کاهش می یافت؟ فرض کنید حکم قصاص سالانه از هزار قتل جلوگیری کند. در این صورت نظام قضایی آمریکا به دلیل نقصی که دارد در قتل این هزار نفر نیز شریک است. اما قتل هزاران شهروند آمریکایی هیچ گاه به عنوان نشانه ای از نقص نظام قضایی معرفی نمی شود و به عنوان خشونت شهروندان معرفی می شود.

در آمریکا هزاران اعدام خیابانی بدون محاکمه وجود دارد که به حساب اعدامهای دولت نگاشته نمی شود، اما در یک کشور اسلامی درخواست قصاص از جانب بازماندگان به عنوان خشونت حکومت معرفی می شود.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۴/۰۶/۱۶
رضا صادقی

نظرات (۴)

سلام استاد ، وقت شما به خیر

 

به نکات خیلی خوبی اشاره کردید 👌

و دو تا سؤال داشتم...

 

اول اینکه چطور این تناقضات رو به خود مردم آمریکا نشون بدیم

 

دوم اینکه مسائلی مثل جاسوسی، محاربه و ... که در نتیجه قتل عمد و مستقیم نیست چه باید گفت؟

پاسخ:
سلام و نور
فکر کنم مردم آمریکا خبر دارند و البته بیشتر گمان می کنند بدیلی برای دمکراسی وجود ندارد.
دولت آمریکا و به طور کلی نظام غرب نیز به انگاره ی بی بدیلی نیاز دارند و هر بدیلی را سرکوب می کنند. خصومت با ایران به همین دلیل است از نظر من.
در مورد جاسوسی و محاربه نمی دانم چه باید گفت؟ اما  هر جاسوسی اعدام نمی شود. محاربه نیز از حرب به معنای جنگ است و قتل آنکه به جنگ آمده است داستانش جداست.

سلام.
اسعدالله ایامکم
 

در خصوص این پست باید بگم امان از غرب وحشی :)))

البته به برکت جمهوری اسلامی نرخ مهاجرت این سال ها صعودی بوده
این برکت باعث شده مردمی که از غرب بت ساخته بودند بروند و از نزدیک لمس کنند که ایران اگرچه وضعیت اسف باری دارد اما غرب آنگونه که رسانه ها ترسیم می کنند مدینه فاضله نیست

 

+ در خصوص حدیث هدر وبلاگ
واقعا به فکر فرو رفتم و محو حدیث شریف امام صادق علیه السلام شدم.

البته رو نوشت به خیلی از متدینینی که فکر کرده اند به واسطه کمی مطالعه و اندکی پای منبر های الوان نشستن عالم محض شده اند و هر آنچه را نمی دانند را رد می کنند و هر آنچه می دانند را مبنای اصلی میدانند

تعریف ایمان خیلی سفت و سخت تر از این حرف هاست

پاسخ:
السلام علیک یا بن آدم علیه السلام
ممنون از مطلبی که بیان کردید.
در مورد حدیث ایمان نیز برداشت شما جالب بود. من تا امروز حواسم نبود که بر اساس این حدیث:
مدعیان ایمان نیز حق ندارند آنچه را نمی دانند انکار کنند.

آهان... درسته، خیلی ممنون

 

و یه سوال دیگه... ، آیا تمدن نوین اسلامی هم به بی بدیل بودن علاقمند نیست؟

 

ذات اینکه یک تمدن بی بدیل باشه اشتباهه؟ 

یا نه به درونمایه و محور اون تمدن بستگی داره؟ و تمدن غرب چون تمدن تمام انسان ها و تمامِ انسان نیست بدیل نخواهیش اشباهه؟

 

آیا تمدن نوین اسلامی فرضا یک تمدن غرب کوچک رو درون خودش یا کنار خودش می پذیره ؟ 

 

 

پاسخ:
دو بحث را باید از هم جدا کرد:
بحث نخست:
یک تمدن پر از تناقض است و برای اینکه بماند هر بدیلی را سرکوب می کند.
می توان تمدنی را فرض کرد که این گرفتاری را نداشته باشد.
 در این صورت ظهور یک بدیل باعث فروپاشی چنین تمدنی نخواهد شد.
بحث دوم:
هر مکتب فکری که خود را حق بداند بدیل خود را اشتباه می داند. 
فکر می کنم نمی توان مکتبی را فرض کرد که ادعایی داشته باشد و همزمان بگوید البته خلاف این هم درست است.

حالا چرا وکیل مدافع یه مشت قاچاقچی شدی؟

چرا نمیگی قاچاقچی مخدر به جاهای مختلف قاره امریکا بودن حالا یکیشم خود آمریکا بوده؟

مگه قوه قضاییه ما برخورد بهتری میکنه که حالا سینه سپر کردید برای یه مشت تبهکار؟

من طرفدار آمریکا نیستم و ازش بدم هم میاد ولی دوهزار فکر کن که طرف تیر و ترقه اضافه نیاورده همین طوری یکی از راه رسید بزنه.

پاسخ:
یک خطای شناختی رخ داده است.
تلقی رایج این است ما اعدام زیاد داریم و مثلا آمریکا دو یا سه نفر را فقط در سال اعدام می کند.
خواستم این خطا را نشان دهم.
خلاصه اش این بود که در آمریکا بیش از هزار نفر از شهروندان توسط پلیس و بدون محاکمه در خیابان اعدام می شوند و چند هزار قتل هم توسط شهروندان رخ می دهد که نشان می دهد قوانین قضایی بازدارنده نیستند.
حق قصاص راهی برای نجات جان این چند هزار نفر است. (و لکم فی القصاص حیات)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی