دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۴ ثبت شده است

 ایران اینترنشنال در مورد بازار سیاه پایان نامه نویسی در ایران گزارشی خبری را کار کرده است که بر یک پژوهش میدانی در دانشگاه اصفهان تمرکز دارد. 

اینجا
https://www.iranintl.com/202506030090
عنوان خبر "عصیان دانشگاه بر ضد دانشگاه" است و متن خبر نیز به ظاهر بی طرف و بی ارتباط با سیاست تنظیم شده است. اما ذات اینترنشنال سیاسی و امنیتی است و این خبر خوبی نیست.
 در دانشگاه یک گسل تاریک وجود دارد که دیر یا زود فعال خواهد شد. یک راه این است که خود دانشگاه مسئولیت این تاریکی و مدیریت این تحول را بر عهده بگیرد. اگر دانشگاه حرکتی برای اصلاح این وضعیت نکند امثال ایران اینترنشنال برای حل مسئلة پایان نامه ها و سایر مشکلات وارد میدان می شوند و نتیجه از پیش معلوم است.  

گام نخست روشن است. دانشگاه باید بپذیرد بیشتر پژوهشها و پایان نامه ها و طرحها و فرصتهای مطالعاتی صوری هستند و میزان هزینه ای که این مناسک صوری  برای مردم داشته است، اعلام شود. 
 

اما دانشگاه سالهاست در مورد این تاریکی  ساکت است و با صدای بلند مشغول نقد نهاد قدرت است. سالهاست متهم اصلی وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست، انگشت اتهام را به سمت بیرون نشانه گرفته است. این طنز تلخی است که دانشگاه ناتوانی خود در حل مشکلات جامعه را ناشی از سیاست و اقتصاد می داند.  وقتی که می گوییم با این وضع اقتصاد و سیاست از دانشگاه بیش از این انتظار نمی رود، معنایش این است که : "دانشگاه فقط در یک جامعه ی بدون مشکل می تواند مشکلات را حل کند". 

 

۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۴ ، ۰۷:۴۲
رضا صادقی

گاهی تدوین قوانین و تأکید بر رعایت آنها برای پوشاندن یک ضعف است.

به عنوان نمونه  تشریفات دربار برای پوشاندن این واقعیت است که آقازادگی دلیلی برای مشروعیت شاه بعدی نیست.

قوانین جادوگری نیز برای پوشاندن این واقعیت است که جادو مبنایی عقلانی ندارد.

گروههای مافیا نیز با تدوین قوانینی خاص و اجرای آنها وجدان خود را تسکین می دهند و نامشروع بودن درآمد خود را جبران می کنند. از نظر آنها درآمد نامشروع اگر مطابق قوانین مافیا باشد با سایر سرقتها متفاوت است.

ذات قانون برای ایجاد مشروعیت است. آنچه نامشروع است نیز اگر قوانینی داشته باشد توهم مشروعیت ایجاد می شود.

 

از این سنخ قوانین در دانشگاه نیز زیاد است. به عنوان نمونه تنظیم طرحنامه و متن پایان نامه قواعد و قوانین و تشریفات پیچیده ای دارد. بر اساس این قوانین حتی اندازة قلم متن نیز اهمیت دارد و متنی که مطابق این قوانین نباشد رد می شود.


دانشگاه کارمندانی دارد که اجرای این قوانین  را رصد می کنند و حتی گاهی بخش زیادی از وقت جلسات گروه اساتید برای همین صرف می شود.  اگر متنی این قوانین صوری را رعایت نکرده باشد پذیرفته نمی شود. مشروعیت مراسم دفاع نیز تشریفات پیچیده ای دارد که البته مراحل آن در سامانه است و به چشم نمی آید. اما امکان تخطی از آنها وجود ندارد. (به عنوان نمونه مناسک جلسه ی دفاع به این دلیل که تاریخ انجام آن با تاریخ صدور مجوز توسط مدیر مربوطه تطابق ندارد، تکرار می شود.)

اما رعایت تمام این قوانین و تشریفات نقشی در اصالت پایان نامه و تولید دانش ندارد و با رعایت این تشریفات چیزی بر محتوای علم و دانش اضافه نمی شود. 
تنها کارکرد رعایت این قوانین و تشریفات این است که بی محتوایی متن را پنهان می کنند و مافیای پایان نامه نسبت به نامشروع بودن درآمد حاصل از این پژوهشها عذاب وجدان نمی گیرد. احساس مافیا این است که ثروت نامشروعی که مطابق این قوانین کسب  شود، با سرقتهای متعارف متفاوت است. رعایت قانون  توهم مشروعیت ایجاد می کند.


اکنون بیشتر متنها تقلبی و ترجمه ای و تکراری   هستند و با آمدن هوش مصنوعی تقریبا پژوهش اصیلی وجود ندارد.

اگر وضعیت بر عکس بود و بیشتر متنها ابتکاری بودند و در رشد علم سهمی داشتند، تمام این مقررات و تشریفات و قوانین سختگیرانة دفاع، بی اهمیت می شد. در چنین فضایی حتی متن دست نویس هم پذیرفته می شد.
 

راه حل:


در دانشگاهی که مناسبات بر محور سود مادی تنظیم شده است برای خروج از این وضعیت راه حل ساده ای وجود دارد:
نخست هر دانشکده ای باید به این پرسش پاسخ بدهد: " در ده سال گذشته چند جلسة دفاع داشته اید که در آن پایان نامه به دلیل اینکه اصالت ندارد رد شده است؟"
فکر کنم پاسخ بیشتر دانشکده ها چیزی نزدیک به صفر است. (بیشتر پایان نامه ها نمره ای بین 18 تا 20 دارند و عالی تلقی می شوند. )
دلیل چنین وضعیتی منافع مادی است. 
برای حل این مسئله در گام نخست می توان پرداخت منافع پایان نامه را مشروط کرد به اینکه دست کم بیست درصد از پایان نامه ها در جلسه ی دفاع پذیرفته نشوند.
البته مشکل اصلی اخلاق است. اگر مناسبات دانشگاهی بر محور سود مادی تنظیم نشده بود  نسلی  تربیت می شدند که منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح می دادند و دانش را قربانی لذات خود نمی کردند. 

 

 

 

  

۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۰۴ ، ۱۲:۰۶
رضا صادقی