دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۳ ثبت شده است

"برای اینکه موظفی اساتید تامین شود مجوز چند رشته ی جدید درخواست کردیم که موافقت شد."

این سخن یکی از اساتید دانشگاه است که در یک جلسة رسمی بیان شد. 

این یک واقعیت است که  بسیاری از رشته های  غیر کاربردی و بخش زیادی از سرفصلهای رشته های کاربردی برای تامین موظفی اساتید است.
موظفی آنها این است که 8 تا 10 واحد در هفته تدریس  داشته باشند.

در این نگاه ابزاری آینده ی دانشجویانی که به این رشته ها وارد می شوند یا نیاز جامعه اهمیتی ندارد. مهم این است که موظفی اساتید تامین شود.

اگر دانشجویان از یک رشته استقبال نکردند رشته های جدیدی تاسیس می شود تا موظفی تامین شود.

مخاطب این رشته ها خسته از محتوای غیر کاربردی نظام آموزش و پرورش و زخمی از مافیای کنکور  به دانشگاه وارد می شوند و  وقتی متوجه ی این نگاه ابزاری می شوند که  اوج دوران شکوفایی و جوانی خود را از دست داده اند. مشکل اصلی درسهای آموزش و پرورش نیز همین است که رونوشت و مقدمه ای برای ورود به  رشته های دانشگاهی هستند. برای تامین موظفی اساتید لازم است کودکان به اجبار به زندان مدرسه بروند تا برای کلاسهای دانشگاه آماده شوند. حتی دو مافیای کنکور و مقاله سازی نیز از این موظفی جدا نیستند.

 این نگاه ابزاری به جوانان جویای دانش و کار در هیچ دوره ای تا این اندازه فاحش و رایج نبوده است.


(در بسیاری از رشته ها 90 درصد دانشجویان پس از شناخت رشته به دوره های ارشد یا دکتری وارد نمی شوند. 90 درصد افرادی هم که وارد می شوند آینده ی کاری متناسب با مدرک خود پیدا نمی کنند. از این 90 درصدها در دانشگاه زیاد است و نشانة مهمی از ناکارآمدی بنیادین است.) 

 

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۰۳ ، ۰۸:۴۷
رضا صادقی

فیل سفید دو داستان دارد.

در یک داستان که احتمالا واقعی است در سال 1851 پادشاه تایلند از سر رندی به وزیری نالایق یک فیل سفید هدیه می دهد . وزیر بعد از مدتی متوجه می شود  این هدیه بسیار پرهزینه و البته بی فایده است. اما او فقط به این دلیل که تا کنون برای نگهداری فیل سفید هزینه ی زیادی پرداخته است  به مراقبت از آن ادامه می دهد.

داستان دوم از مارک توآین است که در سال ۱۸۸۲ احتمالا با الهام از داستان نخست داستانی با نام "فیل سفید سرقت شده" 

The Stolen White Elephant

  منتشر کرد.

در این داستان فردی که قرار است فیل سفید اهدایی تایلند را به دربار انگلیس برساند آن را در  بندر گم می کند و برای یافتن آن به سراغ یک کارآگاه می رود.  یافتن یک فیل سفید در یک بندر کار سختی نیست.  اما کارآگاه برای اینکه درآمد بیشتری کسب کند  نخست یافتن فیل را به یک معمای پیچیده تبدیل می کند و سپس کار خود را شروع می کند.
 

فیل سفید در داستان نخست نمونه های زیادی دارد و کنایه از کار، مسیر یا طرح نادرستی است که فقط به دلیل هزینه ای که برای آن شده است رها نمی شود.

در داستان دوم نیز توآین  نسبت به شیادانی هشدار می دهد که با پیچیده کردن مسائل درآمد کسب می کنند.

هر دو داستان با دانشگاه ارتباط دارند.

به عنوان نمونه:
پدر و مادرهایی هستند که فرزند خود را سالها از زندگی محروم کرده اند تا به دانشگاه برود. آنها با اینکه می دانند رشتة دانشگاهی او آینده ای ندارد اما فقط با این استدلال که برای کنکور و دانشگاه هزینة زیادی داده اند حاضر نیستند فرزندشان به زندگی برگردد.
دانشجویان زیادی هم هستند که از آینده ی مدرک و رشته ی خود باخبر می شوند و فقط با این استدلال که واحدهای زیادی را پاس کرده اند به مسیر ادامه می دهند.

نمونه های  "فیل سفید سرقت شده" نیز در دانشگاه زیاد است.

بسیاری از کسب و کارهای آینده دار و پردرآمد به دوره های کوتاه نظری نیاز دارند و یا بیشتر به تجربة عملی نیاز دارند.
اما در دانشگاه رشته هایی برای این کسب و کارها تاسیس می شوند و با پیچیده کردن  مسیر از پول نفت و مالیات و جیب دانشجو کسب درآمد می کنند.

۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۳ ، ۱۰:۰۷
رضا صادقی

مشکل: در دانشگاهها بسیاری از رشته ها کار ندارند و استاد دارند.

 

راه حل کنونی: برای اینکه استاد در این رشته ها بی کار نماند شگردهایی پیچیده وجود دارد که هزاران جوان عاشق مدرک و دانشگاه  بدون کنکور یا با کنکور جذب می شوند و بهترین لحظه های جوانی  خود را برای گرفتن نمره و امضای این اساتید تلف می کنند و در نهایت ناامید و بدون آینده با یک کاغذ بی ارزش که تعدادی عدد به عنوان نمره روی آن نوشته شده رها می شوند.

 

 راه حل پیشنهادی:  اساتید این رشته ها با حقوقی دو برابر آنچه الان می گیرند تا زمان بازنشستگی به جای آموزش به پژوهش بپردازند و آیندگان را از یافته های ذهن پربار خود بهره مند سازند. (به جای این اساتید می توان از رشته های جدید با تدریس کارآفرینان تحصیل کرده استفاده کرد تا جوانان دانشگاهی آینده ی روشنی داشته باشند.)
این پیشنهاد برد برد است و به نفع آیندة این اساتید و دانشجویان است.

این شرافتمندانه نیست که جان و ذهن و روان هزاران جوان قربانی منفعت طبقات ممتاز یک جامعه شود. 

پی نوشت:
در این رشته ها دانشگاه چیزی شبیه معبد کاهنان قدیم شده است که پدر و مادرها خودشان فرزندان خود را آماده می کردند و برای قربانی شدن می فرستادند.

 

۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۳ ، ۰۹:۱۲
رضا صادقی