دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

نیاز پاریس به تروریسم

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۵۸ ب.ظ

دو روز بعد از حوادث تروریستی پاریس می گذرد و هنوز اطلاعات زیادی در مورد عاملان این حوادث منتشر نشده است. اما از آنچه  تا امروز به شیوة قطره چکانی منتشر شده است تا حدودی می توان کارکرد این حوادث در حل بحرانهای کنونی غرب را حدس زد.  وجود یک گذرنامه از آوارگان سوری در نزدیکی جسد یکی از تروریستها با یک اسم عربی تنها اخباری است که دو روز بعد از حوادث پاریس در رسانه ها منعکس شده است. نتیجه کاملا روشن است. مرزها به روی آوارگان بسته می شود و هیچ کس اعتراضی نخواهد کرد. اقلیتهای مسلمان نیز از این پس با تبعیض بیشتری زندگی خواهند کرد و اسلام هراسی افزایش و گرایش به اسلام کاهش خواهد یافت. در خاورمیانه نیز دخالتهای نظامی غرب افزایش خواهد یافت.

در این میان بهره برداری از این حوادث برای حل بحران آوارگان فوری تر و حیاتی تر است. بحران آوارگان برای اروپا نشانه ای از یک بحران هویتی عمیق و درونی بود. بیرون اروپا همیشه بحران وتمایل برای مهاجرت به اروپا وجود داشته است. اما جوامع اروپایی وافکار عمومی هیچگاه حاضر به پذیرش آوارگان نبودند. تمایل نسل جدید به پذیرش آوارگان که در تاریخ اروپا سابقه نداشته است، به این معنا بود که هویت گذشتة غرب فراموش شده و گسستی جدی به وجود آمده است. فقط داعش می توانست این گسست را بپوشاند. لازم نیست گروه داعش به طور مستقیم زیر نظر سازمانهای امنیتی غرب کار کند. مدیریت این گروه  برای  سازمانهای جاسوسی کار سختی نیست و چند حملة انتحاری در قلب پاریس اگر بتواند افکار عمومی  را بر ضد پذیرش مهاجران تهییج کند، هزینة زیادی نیست.

کارکرد داعش صرفا در حل بحران مهاجرت خلاصه نمی شود. واقعیت این است که در دورة پست مدرن وجود داعش برای بازسازی هویت جوامع غربی یک ضرورت است. داعش یک هیولاست و در دورة پست مدرن بدون وجود چنین هیولایی تار و پود جامعة غرب  از هم فرو می پاشد. پیش از این زندگی بدون داعش به این دلیل ممکن بود که برای زندگی معنا و هدفی وجود داشت. دست کم حقیقتی علمی و این جهانی وجود داشت که رسیدن به آن ارزش داشت و تلاش برای رسیدن به آن وحدت جامعة مدرن را تضمین می کرد. اما برای انسان پست مدرن نه حقیقتی وجود دارد، نه معنایی.  هدف یا ارزشی نیز یافت نمی شود که بتواند وحدت جامعه را حفظ کند. بهشت زمینی که حاصل پیشرفت علم است خسته کننده و بی روح شده است. حالا که چیز خوبی وجود ندارد که جامعه برای رسیدن به آن حرکت کند و سرپا بماند، به چیز بدی نیاز است تا جامعه از آن بترسد و برای فرار از آن زنده بماند. داعش  هیولایی است که ساخته شده تا در سایة ترس از آن هویت جامعة غربی  بازسازی شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۴
رضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی