دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی

فلسفه علم و معرفت شناسی

دکتر رضا صادقی
بایگانی
آخرین نظرات

آیا اختلاف ما با غرب هسته ای است؟

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمانی که جرج گالووی

Galloway George عضو پارلمان انگلستان شد موفقیت او در جلب نظر رای دهندگان اتفاقی قلمداد شد. ولی به هر اتفاق بزرگی رخ داده بود. مجری برنامه ای معروف در شبکه ایرانی پرس تی وی موفق شده بود در انتخابات پارلمان انگلستان رقیبان خود را شکست دهد. همة کسانی که به او رای داده بودند می دانستند که او در حوزة سیاست مواضعی نزدیک به ایران دارد و به طور رسمی از اندیشة حاکم بر نظام سیاسی ایران دفاع می کند. البته گالووی بعدها از حزب کارگر اخراج شد. اما در چند روز اخیر با انتخاب جرمی کوربین Jeremy Corbyn  به ریاست حزب کارگر مشخص شد که پیروزی  گالووی نیز اتفاقی نبوده و اندیشة عدالت خواهی در غرب بسیار سریعتر از آنچه تصور می شد در حال رشد است. با این انتخاب یک شوک سیاسی در انگلستان رخ داده است. کوربین رئیس جدید حزب کارگر که پس از اعلام پیروزی با متانتی شبیه به یک قدیس پشت تریبون رفت،  بسیار ساده زیست و طرفدار عدالت است. او که سیاستمداری زاهد است و  در مواضع سیاسی خود با آرمانهای انقلابی نظام ایران فاصلة زیادی ندارد، اکنون ریاست دومین حزب سیاسی انگلستان را بر عهده دارد و اعضای دولت در سایه را معرفی کرده است.

 

کوربین در طول بحران هسته ای در همة تجمعهای ضد جنگ که در لندن و در حمایت از حقوق هسته ای ملت ایران برگزار می شد حضوری فعال داشت و با صراحت اعلام می کند که نگاه او به نظام بین الملل بیشتر به نگاه انقلابی نظام ایران نزدیک است تا به نگاه حاکم بر نظام سلطه.او اسرائیل را اشغالگر می داند و حماس و حزب الله را مجاهدینی می داند که از وطن خود در برابر متجاوز دفاع می کنند. 

کریس ویلیامسون  نیز نماینده سابق پارلمان بریتانیاست که اکنون به دلیل آنکه مجری پرس تی وی  و حامی  فلسطین است از حضور در پارلمان بریتانیا منع شده است.

 

 

 

 

 

2- دعوت به ارزشهای معنوی و به طور خاص عدالت خواهی آرمان اصلی انقلاب ایران بود و در تشیع علوی تحقق این آرمان به عنوان کلید حل مشکلات جوامع بشری معرفی شده است. اختلاف اصلی نظام سلطه با کشور ما نیز در این است که آنها حاضر نیستند نظام ایران را که در روابط بین الملل به دنبال عدالت است تحمل کنند. با اینکه اختلاف ما با غرب اختلافی مبنایی و فکری است، اما  رسانه های غربی در یک دهة گذشته تلاش داشتند مسئلة هسته ای ایران را به عنوان مسئلة اصلی معرفی کنند و با این کار خود نزاع فکری انقلاب ایران با نظام سلطه را به عنوان نزاعی مادی معرفی کردند. اینکه جریان رسانه ای نظام سرمایه داری با بزرگنمایی مسئلة هسته ای، تلاش داشت نزاعی را که در ساحت اندیشه به نفع ایران جریان داشت، به نزاعی هسته ای کاهش دهد، دلیل روشنی داشت. اگر همة اختلاف انقلاب ایران با غرب به اختلاف در خصوص میزان غنی سازی خلاصه شود همة گفتگوها با منطقی دنبال خواهد شد که قواعد آن در غرب تنظیم شده است. زمانی که نزاع اصلی در خصوص میزان غنی سازی اورانیم باشد دیگر اینکه ایران پیروز این نزاع باشد یا خیر نیز چندان مهم نیست. مهم این است که ایران قواعد بازی آنها را پذیرفته است. دنبال کردن رقابت در زمین حریف معنایش پذیرش قواعد ناعادلانة حاکم بر نظام بین الملل است. اما درست در زمانی که در یک کلاهبرداری هسته ای دست ایران به عنوان پیروز گفتگوها بالا رفته بود با پیروزی جرمی کوربین بر حزب کارگر انگلستان نشانه ای مثبت و استثنایی از وجود زمینه های پیروزی در ساحتی متفاوت نمایان شد. واقعیت این است که در ساحت اندیشه گفتگوی ایران و پنج به علاوة یک هنوز در جریان است و این گفتگوها نتیجة متفاوتی به دنبال دارد. زمانی که گرد و غبار این نزاع ساختگی هسته ای فرونشست، معلوم خواهد شد که نه از فتح الفتوح هسته ای باید سرمست شد و نه از عقب گرد هسته ای نا امید. گفتگوی اصلی در ساحت اندیشه است و در این گفتگوها جان تشنة انسان معاصر پذیرای معنویت و عقلانیتی است که در تشیع علوی موج می زند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۴/۰۶/۲۴
رضا صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی